ico0
picture

Jak otevřít kavárnu - rady do začátku

Oznámení
Nebyly nastaveny údaje pro přístup do Google API (je nutno vytvořit Google aplikaci a získat přístupové údaje, ty následně nastavit v administraci CMS)

Mnoho začínajících podnikatelů podceňuje, co všechno otevření kavárny obnáší, a právě proto jsme připravili tento článek. Provedeme vás krok za krokem tím nejdůležitějším, co byste měli vědět dřív, než podepíšete nájemní smlouvu nebo koupíte první kávovar.

picture

Sen o vlastní kavárně láká čím dál více lidí, a pokud čtete tento článek, nejspíš patříte mezi ně. Možná už máte jasnou vizi, nebo o ní teprve přemýšlíte. Ať tak či onak, představa útulného místa, kam se hosté budou rádi vracet, kde najdou klid na práci, příjemnou atmosféru a výbornou kávu, nemusí zůstat jen snem. Když k tomu přistoupíte promyšleně, může se váš sen proměnit v úspěšný podnik. Nicméně mnoho začínajících podnikatelů podceňuje, co všechno otevření kavárny obnáší, a právě proto jsme připravili tento článek. Provedeme vás krok za krokem tím nejdůležitějším, co byste měli vědět dřív, než podepíšete nájemní smlouvu nebo koupíte první kávovar.

1. Promyslete si koncept kavárny

Než začnete cokoliv zařizovat, zamyslete se nad tím, co lidem chcete nabídnout. Jinak bude vypadat útulná kavárna v historickém centru, jinak rychlá snídaňová zastávka u kancelářských budov a zcela jiný přístup si vyžádá rodinný podnik na malém městě.

Odpovězte si na otázky:

  • Budete zaměřeni na výběrovou kávu, nebo spíše na široký sortiment zákusků a snídaní?
  • Máte ambici provozovat podnik se zdravými produkty, nebo chcete být stylovým podnikem s retro duší?
  • Kdo bude vaším typickým hostem - studenti, pracující, turisté nebo senioři?

Ujasnění si cílové skupiny a celkového zaměření vám pomůže při sestavení nabídky i při zařizování interiéru nebo výběru vhodného vybavení.

2. Místo dělá víc, než si myslíte

Poloha kavárny výrazně ovlivňuje její úspěch. Zvažte počet kolemjdoucích, ale i to, jaké je kolem okolí. Místo blízko škol nebo univerzit může přilákat mladé zákazníky, blízkost úřadů a kanceláří vám zase nabídne stálou klientelu během všedních dnů. Nezapomeňte si ověřit také dostupnost parkování, blízkost MHD nebo viditelnost z hlavní ulice.

Vedle samotné lokace zvažte i technický stav prostor. Budete potřebovat vodovodní přípojky, odpady, větrání, dostatečné elektrické rozvody pro spotřebiče a často i zázemí pro zaměstnance. Pokud prostor takové možnosti nemá, může se vám rekonstrukce výrazně prodražit.

3. Vybavení kavárny

Bez kvalitního vybavení žádná kavárna dlouho nevydrží. Na čem lze šetřit a kde se to nevyplatí?

  • Kávovar - srdce každé kavárny. Vyplatí se investovat do spolehlivého a výkonného stroje, který zvládne nápor i během rušného dopoledne. Zvažte také školení pro obsluhu, aby každá káva chutnala stejně dobře.
  • Mlýnek na kávu - čerstvě namletá káva má zcela jinou chuť a vůni. Ideální je mít mlýnek samostatný pro každý druh kávy.
  • Chladící zařízení - vitríny pro dorty, lednice na mléko, chlazené boxy na limonády. Udržení správné teploty je důležité pro hygienu i chuť.
  • Pekařská technika nebo mikrovlnná trouba - záleží, zda si budete sami připravovat snídaně a občerstvení, nebo vše odebírat od dodavatelů.
  • Pokladní systém a nábytek - nezapomínejte na pohodlné sezení, dostatek stolů i prostor pro personál.

Kvalitní a profesionální gastro techniku seženete u specializovaných dodavatelů, jako jsme právě my Gastronomtechnik, kde vám navíc poradíme s výběrem přesně podle vašich potřeb.

4. Papírování a legislativa

Provozování kavárny se neobejde bez administrativy. Mezi základní kroky patří:

  • Živnostenský list - zpravidla stačí volná živnost v oboru „hostinská činnost“.
  • Schválení prostor hygienou - provozovna musí splňovat normy pro zacházení s potravinami.
  • Hlášení na finanční úřad, pojišťovny a správu sociálního zabezpečení
  • Ohlášení provozovny u obce a případně hasičů - v závislosti na velikosti a kapacitě.

Dobrou volbou je spolupracovat s účetním nebo poradcem, který vám pomůže se začátkem.

5. Dodavatelé a suroviny

Zákazníci se vrací tam, kde jim chutná a kde se cítí dobře. Kvalitní zrna, čerstvé pečivo, domácí koláče, vlastní sirupy nebo poctivé čaje - to jsou věci, které z vaší kavárny udělají to pravé místo pro odpočinek. Vyplatí se hledat lokální dodavatele, řemeslné pražírny nebo menší výrobce. Originalita a čerstvost často znamenají víc než okoukaná značka z velkoobchodu.

6. Zaměstnanci

Skvělý podnik nedělá jen dobré vybavení a výběrová káva, ale především lidé. Přívětivý, usměvavý a profesionální personál je důležitý pro budování vztahu se zákazníky. Investujte proto čas do výběru správných lidí a do jejich zaškolení. Barista jen nemačká tlačítko na kávovaru, měl by rozumět kávě, umět mluvit s hostem a být oporou celému provozu.

7. Propagace

I ta nejlepší kavárna zůstane prázdná, pokud se o ní nikdo nedozví. Využijte jednoduché a dostupné cesty - vytvořte si profil na sociálních sítích, nechte si zpracovat jednoduchý web s otevírací dobou a kontakty, zaregistrujte se na mapových službách a nezapomeňte na recenze. První zákazníky můžete oslovit formou ochutnávek, akční nabídky na otevření nebo třeba spoluprací s místními podniky.

Tak všechny základní kroky k otevření vaší kavárny už máte, takže už vám nezbývá nic jiného, než se pustit do práce. S důkladnou přípravou, správným vybavením a poctivým přístupem můžete vytvořit kavárnu, která bude mít své stálé hosty i dobré jméno.

Pokud byste potřebovali pomoct s výběrem vhodného zařízení do vaší kavárny, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme a doporučíme to nejlepší vybavení přesně podle vašich potřeb.

Brand chef

Petr Soukup

Poradíme vám se zařízením profi kuchyně

Pro další informace nás kontaktujte na telefonním čísle nebo nám napište prostřednictvím e-mailu

map

ico

Táborská 191/127615 00 Brno - Židenice

ico

Po–⁠Pá: 8:00–⁠16:00

* povinné pole

O vaše data je u nás postaráno. Přečtěte si více o ochraně osobních údajů.